Hem > Naturfoto > Terje Hellesö går bort

Terje Hellesö går bort

På mina senaste två kurser har frågan dykt upp…

Hur ställer jag mig till att man i sina egna bilder klipper in lodjur från bilder andra fotografer gjort.

För mig är det helt förkastligt. I min värld skall naturfotografin vara ärlig i den meningen att man publicerar det man själv sett och upplevt. Om man väljer att manipulera skall detta tydligt deklareras.

Terje Hellesö må, traditionellt sett, vara en duktig naturfotogaf, men den förmågan faller platt när han på senare tid avslöjats med att ha manipulerat sina bilder – med hjälp av stulna bilder.

Detta sagt som mitt tydliga ställningstagande inför mina elever

Så här lurad kände sig min fru Sonja när det hela avslöjades och så här tänkte jag.

Kategorier:Naturfoto
  1. Krister Jakobsson
    04 mars 2014 kl. 07:16

    Håller med, helt förkastligt!

  2. Pontus
    08 mars 2014 kl. 22:27

    Ja nu förstår man mer hans reagerande när du, Sonja och jag träffade på ”hans” jorduggla före honom…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

