Hem > Fotofrågor > Fotofråga om Nikons FX-hus (fullformat)

Fotofråga om Nikons FX-hus (fullformat)

Hej Janne.

Har idag en D90 tillsammans med ett 18-105, vilket är det som används mest.
Har även ett 105mm Makro samt ett 50mm 1,4 G (samtliga är alltså Nikonobjektiv).

Zoomen används mest pga att det känns praktiskt att ha ”allt i ett”.
Är dock missnöjd med skärpan i bilderna.
Det är en himmelsk skillnad när jag använder dom andra objektiven.

Känner alltså till hur mycket objektiven gör för slutresultatet.
Kommer framöver att investera i några/något mera ljusstarkt objektiv.
14-24 samt/eller 24-70 finns på önskelistan.

Nu till min fråga.
Kan du på ett enkelt sätt förklara ”varför” jag ska köpa en FX kamera, istället för att jag exempelvis ska köpa en D7100.
Du kanske inte ens tycker det är nödvändigt, och jag själv är osäker.
Min D90 är ju faktiskt en bra kamera, men utvecklingen går ju framåt.
Man vill ju ha så bra grejer som möjligt, men är det kanske helt bortkastade pengar.

Plåtar bara till husbehov, men jag vill ha så fina bilder som möjligt.
Är FX kamerorna bättre på höga ISO?
Vill gärna kunna fota utan blixt i högre grad.
Använder dock gärna blixten under dagtid.

Vad finns det annars för fördel med FX kamerorna?
Finns det några nackdelar med en sådan för en amatör?

Om du känner att du har tid att svara skulle jag vara väldigt tacksam.
Skrev till dig igår på fb och gjorde en liten presentation av mig själv.


Nikons DX-kameror, D7100 i synnerhet, ger en väldigt bra bildkvalité. Bildkvalitetsmässigt finns som jag ser det inget skäl att välja FX.

Om du skall välja FX tror jag att det är av något av dessa skäl.

– Du vill ha tillgång till bra vidvinklig optik
– Du vill ha kortare skärpedjup på en given bländare
– Den riktigt bra optiken görs för FX-hus
– På en FX-sensor blir, med givet antal pixlar, varje pixel större än på en DX-sensor. Det ger potentiell möjlighet att skapa en sensor som brusar mindre på höga ISO.

/Janne

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

