Hem > Fotofrågor > Fotofråga om färgrymder

Fotofråga om färgrymder

Hejsan!

Jag har haft mitt brinnande fotointresse i snart 3 år. Nu har jag kommit dit att jag funderar på området kring färgrymder.
Sedan någon dag så har jag inställningen Adobe RGB istället för sRGB . Detta för att få en som jag har förstått en bättre färgrymd.

Det finns dock många frågetecken runt detta och jag tänkte att det blir nog bäst att höra med en riktigt fotograf. Valet föll på dig 🙂

Så här är det. Jag fotar i rå format, spelar det då någon roll vilken färgrymd jag har ställt in i kameran?
Jag tolkar det som att det inte spelar någon roll eftersom det är en råfil, den innehåller s a s hela färgspektrat.
Därmed så ska jag vid konvertering av råfilen till tex JPG eller TIFF, välja vilken färgrymd jag vill ha i min bild.

Har jag uppfattat detta korrekt eller har jag helt fel?

Jag hade varit oerhört tacksam om du hade haft lust berätta för mig då det snurrar ordentligt i skallen 🙂

Ha en fin kväll!

//Conny



Hej och tack för din fråga.

Du har helt rätt i att all färginformation, som täcker den större färgrymden AdobeRGB, finns i RAW-filen.

Eftersom alla dina inställningar i kameran följer med in i RAW-filen bör du ändå vara noga med att välja AdobeRGB i kameran (om du vill ha det, och det tror jag) så att du utan extra moment får rätt färgprofil i din jpg när du sparar ner din konverterade fil.

Tänk på att bilder som du publicerar på webben bör konverteras till sRGB

Ha det gott/
Janne

Kategorier:Fotofrågor
  1. Conny
    27 mars 2014 kl. 17:45

    Tack så hjärtligt för ditt svar. Bitarna inom detta område har börjat falla på plats.
    Mvh Conny

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

