Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om ”plusminustricket”

Nikonfråga om ”plusminustricket”

Hej!
Tack för en mkt härlig å inspirerande sida om foto.
Jag har en fråga kanske inte passar in här men jag hittar inget svar någonstans och hoppas att du kanske vet.
När jag ska göra plusminustricket +/- som det heter så hoppar den direkt till 0,3 från noll. Varför kan man inte stega upp eller ned ett steg itaget 0,1 0,2 osv?

Jag har en nikon d7100.

Med vänlig hälsning, Lena


Hehe, du kallar det plusminustricket, jag kallar det exponeringskompensation 😉

Inom foto anger man mängden ljus i s.k ”steg”. Vi har t.ex bländarsteg, slutarsteg och antal steg som vi exponeringskompenserar. Ett +steg innebär dubbelt så mycket ljus. Ett -steg innebär hälften så mycket ljus.

I alla sammanhang är det minsta du kan justera +/- en tredjedels steg. Där av 0,3 – 0,7 – 1 – 1,3 o.s.v. Så är det på alla kameror.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

