Hem > Fotofrågor > Fotofråga om bildkontroll (Picture Control)

Fotofråga om bildkontroll (Picture Control)

Hej Janne, hoppas du inte misstycker att jag ställer en fråga till dig så här. jag skall göra ett fotojobb på lördag till ett företag där jag skall fotografera en studentbal, både inomhus och utomhus, mest vimelbilder. problemet är att jag alltid fotograferat i RAW och sedan redigerat bilderna innan jag lämnat ifrån mig dem. Nu vill företaget att jag när jag fotat klart för över bilderna på den ordinarie fotografens USB, de vill ha bilderna i JPEG. Har du några rekommendationer om vilka inställningar jag bör göra i Picture Control?



Eftersom vi inte riktigt vet hur ljuset kommer att vara är mitt grundtips att du kör standardinställningen ”SD” Undantaget skulle kunna vara om du skall fotografera rena porträtt, då kan du prova porträttläget ”PT”, speciellt utomhus tror jag det kan bli fint.

Du kan alltid vara safe genom att ta både RAW och JPG. JPG levererar du direkt, men ber att få återkomma med ett färdigt resultat när du fått tid att redigera dina bilder.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

