Hem > Fotofrågor > Fotofråga om flygfotografering

Fotofråga om flygfotografering

Hej Janne.. allt bra?? jag skulle vilja fråga dig en sak om det är ok.. jag ska på flygshow och tänkte passa på att fota.. men undrar vilka inställningar du rekommenderar.. om jag nu ska testa me att inte köra en färdig inställning som sport funktionen.. och köra på M (manuel).. vad ska man ha för slutartid och för f-värden.. jag såg nå tips på nätet att man ska ha mellan 1/125 – 1/500 och kanske och ha F/8 och ISO 100 låter det som bra?..och är det nå mer jag behöver veta som om behöver veta tex på AF- områdeslägena om jag ska ha den på automatiskt AF.område eller på dyn. AF.omr (39 punkter) som det står i boken man ska ha om du ska fota rörliga som tex fåglar …. Jag har en D5200



Tack för frågan!

Det är svårt att säga exakt vilka värden du skall ha eftersom allt styrs av ljusförhållandena.

Slutartiden får inte vara för lång, då får du rörelsesoskärpa. Prova runt 1/250
Bländaren kan du sätta hyfsat liten för att ha marginal på skärpedjupet. Prova f/5,6
Välj sedan automatiskt ISO så kommer kameran justera detta så att bilden blir lagom ljus

Välj AF-C och dynamisk AF för att kunna följa flygplanen.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

