Hem > Den långa fotoresan > Renen i Ivalo

Renen i Ivalo

Jag mötte en ren i Ivalo

På tre dagar har jag nu tagit mig upp till Ivalo i norra Finland. En sträcka på drygt 150 mil hemifrån. Just nu är jag trött på bilkörning och unnar mig två hotellnätter här, så i morgon skall jag bara fotografera här i trakten. På måndag kör jag den sista etappen upp till Kirkenes.

På vägen hit var jag så trött i bilen att jag stannade på en parkering för att röra på mig. Jag ser en kille som står på huk och riktar ett 500 eller 600 mm objektiv in i skogen. När jag tittar noga ser jag ett par renar.

Jag uppfattade att han har ett bra läge där han stod. Jag ville inte störa situationen, och jag har inte så lång brännvidd. Jag gick till min bil och plockade fram 70-200 + 1,7 konverter och ställde mig bakom min bil och avvaktade.

Plötsligt rundar renarna killen med det stora telet och kommer i ett bra läge för mig.

Själv föredrar jag bilden där renen står lite skymd. Vad tycker du?

ren1_1024

ren2_1024

ivalo

  1. Bo Reichenberg
    28 juni 2014 kl. 15:08

    Hej Janne,
    Raskt färdat.
    Snart i Kirkenes kanske du får tid över för ett besök i Vestre Jakobselv. Kolla först om de sjungande vita valarna (beluga whales) är i trakten.
    God tur!
    Bo

  2. 28 juni 2014 kl. 17:17

    Jag skall definitivt kolla upp möjligheterna att fiska där

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

