Hem > Den långa fotoresan > Ivalo – Inari

Ivalo – Inari

Detta blev en mellandag för mig. Jag har stannat här i trakten av Ivalo och Inari. Mest för att jag var trött på att köra bil.

Naturen här uppe är vacker. Egentligen otroligt vacker, men den är så svår att avbilda. Massor av granskog, med för mig förvånansvärt mycket inslag av björk, täcker enorma arealer. I dessa kuperade skogsarealer är mängder av stora och små sjöar insprängda. Detta är för mig ett typiskt finsk landskap och begreppet ”De tusen sjöarnas land” gör sig riktigt bra här.

Om detta landskap skall komma till sin rätt på bild borde man befinna sig i en helikopter. Att ställa sig på en höjd duger inte. Man har alltid en gran framför sig som skymmer utsikten. Ett kalhygge skulle kunna fungera att fotografera från, men jag har inte sett sådana här. Av detta förstår ni att ni inte kommer att få se några spännande bilder idag. Men eftersom jag lovat att ni skall kunna vara med på min resa så publicerar jag två. 😉

Många människor bor fint i denna miljö. Hus, gårdar och tomter är välskötta. Jag noterar en skillnad mot Sverige där stora delar av landsbygden avfolkas för att alla skall bo i Stockholm. Varför har det blivit så dumt?

skog_stig

tall

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

