Hem > Annat, Fotofrågor > Fotofråga om kameraproblem

Fotofråga om kameraproblem


Hej Janne!

Eftersom jag fått några bra råd av dig tidigare skickar jag en fråga till dig även om det kanske är ett problem för en serviceverkstad.

Köpte ett Tamron 10-24 för en månad sedan som jag använt på ett par Nikonkameror. Objektivet har så här långt fungerat utan några problem.

Nu fungerar plötsligt inte autofokusen längre med det här objektivet och min Nikon D7000? Sätter jag gluggen på en annan kamera fungerar

autofokusen. Mina övriga objektiv fungerar utan problem på Nikon D7000. Ringde till den firma som sköter servicen av Tamron och där hade man

aldrig tidigare hört talas om problemet. De skulle behöva både kamera och objektiv för att söka felet.

Jag funderar bara om det finns någon egen åtgärd man kan försöka sig på själv för att rätta till problemet?

Hälsningar, Mats


Tack för din fråga. Du kan testa två saker.

1) kontrollera att du inte av misstag flippat övar den lilla spaken nere till vänster om objektivet till MF. Den skall stå i läget AF.

2) Ta loss objektivet och putsa med en torr trasa typ microfiberduk av de kontakter som sitter i ovankant av husets bajonett

Kategorier:Annat, Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

