Hem > Resan till Färöarna > Kirkjubøur – biskopssätet på ön Streymoy

Kirkjubøur – biskopssätet på ön Streymoy

När jag ankommer hamnen i Torshavn den 22 december kl 0500 på morgonen vet jag inte hur trött jag är. Jag vet inte heller hur jag mår i övrigt. Allt beror antagligen på hur sjögången varit.

Min tanke är att börja undersöka trakterna runt Torshavn innan jag checkar in på mitt hotell, som heter just Hotell Torshavn. Ett första mål kan bli Kirkjubøur som ligger på södra delen av den ö, Streymoy, som Torshavn finns på. Med tanke på att solen går upp kl 09.51 räknar jag med att hinna dit innan. På Wikipedia kan man läsa att Kirkjubøur under medeltiden var biskopssäte och därmed landets andliga och kulturella centrum.

Här är en länk till Google Maps

Kirkjubøur

  1. Kerstin Magneson
    07 december 2014 kl. 17:32

    Färöarna är mycket vackert med mjuka böljande kullar i landskapet. Men också häftiga stup ned i havet. Jag har åkt bogserbåt dit en gång på hösten. Det var minnesvärt. Hoppas du lägger in bilder. Lycka till på en vacker och häftig resa,
    hälsar Kerstin

  2. 07 december 2014 kl. 18:53

    Jag tänker mig att jag skall lägga upp bilder dagligen, så att ni kan följa mig.

  3. 07 december 2014 kl. 21:14

    Notera hur litet Färöarna är. Den markerade sträckan tar 12 minuter att åka med bil.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

