Hem > Fotofrågor > Fotofråga om ny kamera

Fotofråga om ny kamera

Hej Janne

Du kanske minns mig, jag frågade dig lite ang resa på Island. Var ju där och körde hoj en vecka

Skulle du kunna ge mig lite råd i kamera/objektiv val. Funderar skarpt på att skaffa en ny System Kamera

Jag har en Pentax iSD sedan 2004…. var till New York och köpte den.
Min dotter har den nu och jag själv är sugen på något nytt.. frågan är ju vad!!
Har fotat till och från sedan 1980 talet, hållt på med framkallning etc… så man är väl inte helt grön men …

Jag har tittat på Nikon D7100 och den verkar helt OK. Eller skall man gå på en fullformat?

Är det Nikon som gäller eller är det hugget som stucket om man väljer Nikon/Canon/Pentax

Vad fotar jag.. ja där kommer det lilla svåra.. Framförallt landskap, men även åt macro hållet

Jag lär oxå behöva en blixt till ”paketet”

Tack på förhand

//U


Visst minns jag dig. Tack för din fråga, även om jag är väldigt sen med att besvara den.

När det gäller kameramärken Nikon/Canon/Pentax så vet du ju att jag är knuten till Nikon, men om jag skall svara helt neutralt blir mitt råd att gå på Nikon eller Canon. Hos dessa stora märken har du störst utbud av tillbehör i form av t.ex objektiv och blixtar.

D7100 är en mycket kompetent kamera som fått väldigt fina recensioner. Jag har använt den själv och tycker den är riktigt trevlig. D7100 är Nikons mest kompetenta kamera i APS-C formatet.

Om du funderar på fullformatet så blir det i Nikonfallet D610 eller den dyrare D750. D750 är den nyaste modellen, som lägger sig mellan D610 och D810.

Naturligtvis är det så att du får ut en bättre bildkvalité på fullformat. Bättre egenskaper på höga ISO, du kan få kortare skärpedjup o.s.v, dock skall du veta att den optik som krävs för fullformat är dyrare än den DX-optik som passar till den mindre sensorn i t.ex D7100.

När det gäller blixt blir mitt tips, oavsett vilken Nikonmodell du väljer, SB-500 eller den kraftigare SB-700

Jag ger inget specifikt råd, men kanske lite input till dina egna funderingar.

Kategorier:Fotofrågor
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

