Hem > kajak > I går kväll lyckades jag rolla en kajak :)

I går kväll lyckades jag rolla en kajak :)

I går var jag på första träffen av tre i en kurs som går ut på att lära sig göra en eskimåsväng med kajak. Kursen ordnas av Uppsala Paddlarklubb och genomförs vid Fyrishov i Uppsala.

I en kajak sitter man ganska trångt, och man har stöd för fötter och lårens ovansida för att man ska ha en god kroppskontakt med kajaken. Dessutom har man ett kapell runt midjan som spänns fast runt sittbrunnen. Detta är förutsättningar för att man skall kunna rolla. När man är upp och ner skall man inte ramla ur, och man vill inte ha in för mycket vatten i kajaken.

Å andra sidan kan detta ge en klaustrofobisk känsla. En oro för att man inte kommer ur när man misslyckats med sin roll.

Inledningsvis fick vi därför öva oss på att välta runt så att vi hängde upp och ner. Rycka loss kapellet och häva oss ur kajaken. När vi blivit medvetna om att detta fungerade kunde vi börja öva den riktiga rollen.

Från läget att man hänger upp och ner, är tricket att man skall röra paddeln efter ett visst mönster och knycka sig upp med hjälp av paddel och höfter. Problemet är att man blir desorienterad under vattnet. Lösningen blir då att ta det lugnt och vänta i upp och ner-läget, ”setupen”, tills man har koll på orienteringen.

Efter ett antal misslyckade försök lyckades jag till slut. Totalt gjorde jag sju lyckade rollar igår🙂 men jag har träningsvärk i höfterna.

kurs

kurs2

Kategorier:kajak
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

