Hem > Resan till Grönland > Varför reser jag ensam till karga miljöer?

Varför reser jag ensam till karga miljöer?

Jag ligger på vandrarhemmet och väntar på ett mjukare ljus. Klockan är 19.00, så det lär dröja ett tag. Jag funderar på varför jag gillar att göra dessa ensamma resor till karga miljöer.

Jag tror att alla människor behöver vara ensamma ibland. I vilket fall vill jag då och då vara ensam för att reflektera och fundera igenom mitt liv och min egen situation. Mår jag bra? Är jag glad? Är det något jag vill förändra?

Naturligtvis behöver jag inte åka till Island, Färöarna eller Grönland för att fundera kring detta, men det fungerar bäst för mig om jag inte är hemma i min vardagsmiljö.

Nej, att jag rest själv kan jag inte förklara på detta sätt. Att jag på senare tid gjort mina resor själv beror nog mer på att min resekompis Sonja försvann, och att jag lyckligtvis nog inte har några problem med att resa ensam. Att jag reser själv är inget jag aktivt valt. Framöver vill jag göra dessa resor tillsammans med en riktigt god vän.

Karga miljöer är tydliga. Det är lätt att förstå en karg miljö. Dom har ett tydligt budskap som man inte kan missa. Andra miljöer kan naturligtvis vara otroligt vackra, men samtidigt ge så många intryck att man går vilse. Mina minimalistiska bilder som jag gillar att göra fungerar bra i dessa sparsmakade landskap.

Varken Island, Färöarna eller Grönland har annat än undantagsvis träd. Det skapar öppna landskap med möjlighet att se fria horisonter. Det gillar jag.

_DSC6894

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

