Hem > Resan till Grönland > Min första dag i Ilulissat

Min första dag i Ilulissat

I morse tog jag flyget till Ilulissat. Jag flög den lilla röda Dash-8. Ett tvåmotorigt turboprop-plan mycket likt Saabs 340😉

Det som mötte mig var fortfarande en klarblå himmel, men lite svalare och en skön kall/sval bris från havet. Jag mötte många grönländska flaggor och skällade slädhundar.

Det första var att checka in på vandrarhemmet. Vandrarhemmet är mycket spartanskt, men jag har egna kokmöjligheter. Det kommer att fungera bra. Speciellt från nu i eftermiddags när dom sett till att det finns vatten i dusch och kranar.

Efter att jag rekat samhället och provianterat lite mat att ha i kylen gav jag mig ut med kameran för att rekognosera isfjorden. Ljuset var stenhårt mitt på dagen, men för en rekognoseringstur funkade det. Jag vandrade 18,6 km på skrovliga berg. Nästa steg blir att ge sig ut i midnattsljuset. Kanske slår jag upp tältet sent i kväll efter en liten tupplur. Jag vill försöka vända lite på dygnet.

Min klocka är nu 17.30. Jag tror detta kan vara en bra tid för mig att köpa en timmes internet på ett kafé, för att publicera någon bild och för att avsmaka den inhemska ölen tillsammans med en myskoxburgare🙂

2

3

4

5

  1. 28 juni 2015 kl. 20:59

    Ska bli spännande att följa dina äventyr!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

