Hem > Resan till Grönland > Midnattssol

Midnattssol

I går vandrade jag totalt 28 km. Dels här i byn, men framförallt i området kring isfjorden. I förrgår gick jag 19 km. Om det fortsätter så här så kommer jag förbättra min kondition. Det är bra🙂

I går fotograferade jag på kvällen och fram till midnatt. Midnatt här och nu innebär att solen fortfarande står tydligt över horisonten, dock är ljuset naturligtvis mjukare. I kväll kommer jag göra något liknande, men jag skall vandra en bit längre in i fjorden längs med Qoororsuaq – en klyfta. Fortfarande utefter en utmärkt led.

Jag har kommit ner i ett trivsamt lugnt tempo. Jag trivs med mitt enkla boende och att vandra i denna mycket annorlunda miljö. Jag känner mig väldigt harmonisk.

Några högst personliga reflextioner:

– Grönlänningar är mycket vänliga och öppna människor.

– Myskoxburgare smakar precis som en vanlig burgare, gjord på nötkött, men med en extra leversmak.

– Isfjorden ägs av en korp. När jag var där nere i går morse satt korpen på en av de högsta istopparna och markerade tydligt mot mig.

– I Ilulissat finns tydliga problem med alkoholism.

– I Ilulissat är stökigt. Jag skall gå runt med min kamera vid tillfälle så skall jag visa er en sida av Grönland som inte syns i turistbroschyrerna.

Jag trivs i kyrkor och kyrkogårdar. Det är vänliga platser som ger ro. Tyvärr har jag inte kunnat komma in i kyrkan, men här är Ilulissats kyrkogård.

_DSC7064_1920

Några kvälls- och midnattsbilder från området kring isfjorden.
Notera båten respektive huset som storleksreferenser.

_DSC7104_1920

_DSC7108_1920

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

