Hem > Resan till Grönland > Tro aldrig att en ”slädhund” släpper in dig på hans revir

Tro aldrig att en ”slädhund” släpper in dig på hans revir

Jag har nu vandrat 77 km på tre dagar. Det motsvarar 2,5 mil om dagen i tre dagar i omväxlande terräng. Jag har gått i berg, myrmark och snö. Jag har gått uppåt och nedåt, brantare uppåt, brantare nedåt och plant. Det är mycket för min gamla kropp. Den är inte van att anstränga sig så mycket som den har fått göra nu. Jag visste faktiskt inte om att den klarade av det. Idag skall jag därför ta det lugnt med vandringen, och det är min kropp tacksam för.

Under gårdagens vandring ledde leden ner mig till havsnivå. Då, när jag befann mig på samma höjd som alla isflak och isberg undrade jag vem som ””öppnade frysen. Det var markant kallare där nere. Fysiken kan nog förklara det med att värme stiger – eller nått😉

Jag är dålig på hundraser, men i mina ögon finns här bara en ras. Jag kallar den ”slädhund”. Någon vet kanske vad den heter egentligen. Grönlandshund? Grönländsk spets?

Här fungerar det så att man avsatt en del markområden där hundägarna ställer ut allt från fina kojor till trälådor med hål i. Där bor hundarna. Några hundar är fastkedjade, andra inte. Alla hundar skäller och ylar.

Vid två ställen har man placerat vandringsleders startpunkter vid/i sådana hundområden. Det ledde till att jag försökte ge mig in i ett hundområde… Tro aldrig att en ”slädhund” släpper in dig på hans revir. Jag fick leta mig runt hundarna.

I dag ser jag fram emot en helikoptertur längs isfjorden med nedsättning på glaciärisen. Allt förutsatt att turen inte blir inställd på grund av för få anmälda.

_DSC7139_1920

_DSC7121_1920

_DSC7130_1920

  1. 01 juli 2015 kl. 15:11

    Hundberget sa vi när vi gick till Discobaybukten. Intressant och se dessa hundrevir och även om en grupp ylade så gjorde inte en annan. Hoppas du får komma upp i helikoptern och ge dig ut till glaciären.

  2. Daniel
    01 juli 2015 kl. 15:43

    Vilken resa

  3. Ingegerd Hyttsten
    03 juli 2015 kl. 19:38

    Jättefina bilder Du delar med under Dina resa.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

