Hem > Resan till Grönland > Ilulissats Kangia sedd från en helikopter

Ilulissats Kangia sedd från en helikopter

I går var det dags för mig att göra en 1,5 timma lång helikoptertur med en Bell 212 längs med isfjorden. Vi startade vid Ilulissats flyplats och gick längsmed den 7 mil långa fjorden in till den glaciär som är källan för de gigantiska mängder is som släpps ut i havet via denna fjord. Vid glaciären gick vi ner och jag fick möjlighet att gå runt och fotografera på glaciärisen. Vi kan även kalla det inlandsis.

Glaciären har under tidens lopp, vartefter is kalvar bort och den globala uppvärmningen fortgår, flyttats längre och längre in i landet. Fjorden blir således längre och längre.

Att fotografera från helikopter var spännande. Motiven rör sig ju hela tiden, så när man ser ett motiv blir tiden för att komponera bilden minimal. Här är dock några bilder från min färd.

Bredvid mig i helikoptern hade jag en asiatisk kvinna som var lika engagerad i isen och fotografin som jag. Trots att vi aldrig setts, kommer från olika kulturer och hon hade en Canon hade vi vansinnigt roligt.

Från helikoptern
_DSC7221_1920

_DSC7301_1920

_DSC7309_1920

_DSC7346_1920

_DSC7339_1920

_DSC7358_1920

På glaciören
_DSC7241_1920

_DSC7277_1920

_DSC7268_1920

_DSC7256_1920

Min tillfälliga fotokompis
_DSC7296_1920

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

