Hem > Fotofrågor > Nikonfråga om utrustning för fågelfotografering

Nikonfråga om utrustning för fågelfotografering

Hej!

Har du tid med en fråga Janne? Har du möjlighet att fungera bollplank?

Så här är det.

Jag har en D700 med en 70-200mm 2,8 VR ll + TC20E lll. Mitt fotograferande lutar åt naturfotografering och med förkärlek till fåglar.
Nu har Nikon släppt två produkter som stökar till det för mig. Det gäller D4 och D800. Den ena inbjuder till snabba bilder. Det är en faktor som är betydelsefull vid fågelfotografering.
D800 är däremot slöare i bps. Men båda är rappare i autofokusen med min objektiv kombination, värt att notera.

Mina funderingar lutar åt att skaffa en D800. Det blir billigast så. Jag kan då också croppa bilderna med ett gott resultat, dvs. min brännvidd blir genom en massa pixlar ”längre”. Det är ovärderligt i sammanhanget.

Å andra sidan kunde jag skaffa en 300mm 2,8 VR ll. Den skulle öka min brännvidd med extendern 2X till 600 mm på min D700 kropp. Men någon gång i livet skulle det vara kul med en riktigt snabb maskin typ D4.

Vad hade du gjort i mitt ställe? 70-200 + extender är ju ingen bra kombination om man kikar på 500mm eller 600 mm vid fågelfotografering. Är 300mm 2,8 VR ll min grej? Pengar är ju inte helt oväsentligt i sammanhanget.

Med vänliga hälsningar



Hej!

Jag tycker det är roligt när folk hör av sig till mig. Jag svarar mer än gärna på frågor då jag har tid, och det har jag nu.

Visst är det så – att det finns många olika sätt att kombinera utrustning för att få till något som man upplever som optimalt. Om man inte bryr sig om plånboken blir det hela lätt, men det är få förunnat att kunna göra så 😉

Om vi börjar med den utrustning du har, D700, AF-S 70-200/2,8 VR + TC-20EIII, så kan jag tänka mig att du upplever den långsam. Detta beror inte bara på huset, utan även på att du med konvertern tappar två bländarsteg. AF blir långsammare vid f/5,6 jämfört med f/2,8

D4 är som du säger ett snabbare kamerahus. Om 10 bps är nödvändigt för dig finns inget alternativ. Då behöver du D4.

D800 tror jag är den bästa lösning för dig. I och för sig är även detta ett FX-hus, precis som D4 och D700, men den tål som du säger att beskäras. Du kan beskära bilderna till DX-formatet i fotograferingsögonblicket, och fortfarande ha drygt 15 MP kvar. Faktiskt något mer än du har på din nuvarande D700. Värt att notera är också att D800 enligt Nikons specifikation erbjuder 6 bps i DX-läget.

Det du vinner på att byta till D800 och använda den i DX-mode, jämfört med att ha kvar din D700 är:

– En snabbare AF. Du kan slippa använda en 2,0x konverter och kan kanske nöja dig med en 1,4x alternativt 1,7x. Det gynnar snabbheten i AF.
– Din 70-200 motsvarar bildvinkelmässigt 105-300 mm
– Du får bättre egenskaper på höga ISO
– Du får också en kamera som du i andra sammanhang än fågelfoto kan använda i FX-formatet för att åtnjuta den höga upplösningen.

I fallet att vi struntar i ekonomin blir valet, som jag sa, lätt. Då är mitt råd en D4 + AF-S 500/4 VR alt. AF-S 600/4 VR.

Jag hoppas mitt svar gav dig något.

Återkom gärna

mvh/
Janne

Kategorier:Fotofrågor
  1. 22 oktober 2012 kl. 09:37

    Jag skulle vilja lägga till alternativer D4 och 300/2.8 med befintlig 2.0x-konverter. En kombo vars bidlresultat jag sett från en kompis (fågelplåtare), och dom bilderna rockar fett!!

    Sedan finns det en hel del att hitta på den begagnade marknaden bland de s.k ”proffsprylarna”, såsom husen D3, D3s samt gluggarna 400/2.8, 500/4.0 och 600/4.0 (även 300/2.8). Väl skötta exemplar ur proffsegemtet är exakt lika bra som sprillans nya, men till ett avgjort lägre pris (jmf. beg/ny bil…).

    /Oscar

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

