Fråga om inställningar för fågelfotografering med Nikons D4

Hej!

Jag undrar vilket som är bästa inställningen för att fotografera fåglar i snabb flykt?
I boken står 51 punkters och så långt är jag med MEN…sen vilken inställning ska man ha när det gäller Centrumvägd – Spot eller Matrix?

Själv lutar jag åt matrix men är osäker…om jag har spot inställt vad händer med kamerans förmåga att följa en fågel i snabb flykt blir mätområdet mindre då om du förstår vad jag menar?

Om jag har matrix mäter den då på ett större området vilket då gör att jag/kameran har lättar att följa med med fokusen…eller tänker jag helt fel? Kan du bena ut detta åt mig.

För övrigt har jag investerat i en D4. Vilken kamera…följande fokus och tio bilder i sekunden var det som fällde utslaget till D4:ans fördel!

Jag köpte ju en D800 först men den var så saktfärdig så det gick inte att hänga med när kompisen drog på med sin D4…jag hann ju inte ens starta min D800 när han dragit av en sju – åtta bilder på flygande fågel!


Hej och tack för frågan!

Först skall vi konstatera att kamerans autofokus, och förmågan att sätta skärpan på din fågel, inte alls påverkas av vilken metod du använder för att mäta ljuset. Skärpa och exponering är ju två helt olika saker.

För rörliga motiv skall du alltid använda fokusläget AF-C. Det gör att kamerans autofokus jobbar kontinuerligt för att hålla fågeln skarp när den rör sig mot eller från kameran.

När det gäller AF-områdesläge har du i ditt fall 4 varianter att välja på.

Dynamiskt område (med 9, 21 eller 51-punkter) Jag citerar ut manualen
– 9-punkters dynamiskt AF-område: Välj det här alternativet om det finns tid att komponera bilden eller om motivet rör sig förutsägbart (till exempel löpare eller bilar på en bana).
– 21-punkters dynamiskt AF-område: Välj det här alternativet vid fotografering av motiv som rör sig oförutsägbart (till exempel fotbollsspelare under en match).
– 51-punkters dynamiskt AF-område: Välj det här alternativet vid fotografering av motiv som rör sig snabbt och gör det svårt att använda sökaren (till exempel fåglar).

Här är 51-punkter att föredra eftersom kameran då kan fokusera på fågeln var bland alla 51 punkter den än befinner sig.

3D följning Jag citerar ur manualen
Välj fokuspunkten så som beskrivs på sidan 103. I fokusläge AF-C följer kameran motiv som lämnar den valda fokuspunkten och väljer en ny fokuspunkt om det behövs. Använd alternativet för att snabbt kunna ta bilder med motiv som rör sig på ett oförutsägbart sätt från sida till sida (till exempel tennisspelare). Om motivet försvinner ur sökaren tar du bort fingret från avtryckaren och komponerar om fotografiet med motivet i den valda fokuspunkten.

Detta fokusalternativ är absolut värt att pröva. Här sätter du skärpan på fågeln på en vald fokuspunkt för att lära kameran vilken färg/struktur du vill ha skärpa på. Kameran kommer sedan att klättra runt mellan fokuspukterna för att följa fågeln.

Alla dessa autofokusalternativ är möjliga att använda i kombination med olika ljusmätningsmetoder utan att det ljusmätningsmetoden påverkar kamerans förmåga att fokusera.

Mer om Autofokus kan du läsa här

När det gäller ljusmätningsmetoderna kan du välja mellan:

Matrixmätning
Här kommer kameran mäta ljuset över hela din bildyta. Det kan bli problem eftersom fågeln ofta är mörkare än himlen bakom. Risken är att fågeln blir en svart siluett. Om du använder matrixmätning måste du sannolikt exponeringskompensera lite mot +

Centrumvägd mätning
Denna mätningsmetod är bättre, eftersom kameran här bara mäter ljuset i bildens centrala del. Om detta skall fungera måste dock fågeln befinna sin i centrum av bilden. Även här kan exponeringskompensationen bli aktuell.

Spotmätning
Detta tror jag är den bästa ljusmätningsmetoden för dig eftersom kameran här bara mäter ljuset på en punkt, samma punkt som den använder för att sätta skärpan. Alltså på fågeln. Jag citerar manualen

Kameran mäter en cirkel på 4 mm i diameter (ca 1,5 % av bilden). Cirkeln centreras vid aktuell fokuspunkt, vilket gör det möjligt att mäta objekt som inte är i mitten av bilden

För fågelfotografering är D4 ett alldeles utmärkt val. D4 är den snabba kameran för action, medan D800 är en mer högupplöst kamera för studio/landskapsfotografen.

4 tankar på “Fråga om inställningar för fågelfotografering med Nikons D4

  1. Tackar för det alldeles utomordentliga och utförliga svaret…det klarnade betydligt nu!
    Jag vill också passa på att önska dig och Sonja ett riktigt Gott Nytt År!

    Steffe

Lämna en kommentar